Digital sundhed

– fra digital junkie til selvkontrol

Digitale dopamin-junkier på evig jagt efter det næste fix i form af likes eller notifikationer, som udløser en kortvarig lykkefølelse. Relationen til smartphonen, som vinder over menneskelige relationer. Teknologien, som styrer mennesket og gør den enkelte til blind passager i eget liv.

Det er et udsnit af de faresignaler, som vi skal være opmærksomme på midt i den rivende digitale udvikling, som påvirker vores fysiske og mentale sundhed. En udvikling, som kan føre til digitale følgesygdomme i form af fx koncentrationsbesvær, stress og nedsat evne til nærvær og empati.

Hvordan kan I som professionelle bedst muligt håndtere disse udfordringer? Hvordan kan I være med til at styrke et sundt digitalt liv hos børn og unge? Et liv, hvor de oplever selvkontrol og hermed evner at koncentrere sig under læreprocesser og at indgå i nærværende relationer.

Disse spørgsmål belyses på konferencen, som indledes med et foredrag af Imran Rashid, der er speciallæge og innovationschef. Han kaster lys over konsekvenserne af den digitale udvikling, der påvirker os alle sammen. Hvad er de konkrete risici, som samfundet er nødt til at forholde sig til, hvis næste generation virkelig består af digitalt afhængige individer, der ikke er herre over deres eget liv? Hvordan kan vi som samfund undgå, at en hel generation bliver ramt af digitale følgesygdomme? Og hvordan kan en sund digitalisering med et menneskeligt perspektiv bevares i det teknologiske kaos?

Herefter gives ordet til stressrådgiver og mentaltræner Thomas Pape, som har afholdt tusindvis af samtaler med elever og studerende i sin stressklink. Han giver et billede af, hvilke konsekvenser usunde digitale vaner har for de unge, samt hvordan han tester digital afhængighed.

Thomas står også for eftermiddagens to workshops, hvor han præsenterer en række samtalemetoder, øvelser og apps, som du kan anvende i dit arbejde med at give de unge sundere digitale vaner, der bl.a. øger deres koncentrations- og indlæringsevne samt evnen til selvkontrol. Du får afprøvet alle de redskaber, som du præsenteres for, og du sparring i forhold til, hvordan du kan anvende redskaberne i din praksis.

Vel mødt til en konference, hvor du klædes på til at styrke en sund digitalisering hos de børn og unge, som du arbejder med i din daglige praksis.

Målgruppe

Konferencen henvender sig til lærere, pædagoger, vejledere, mentorer, konsulenter og øvrige professionelle, som arbejder med børn og unge i grundskolen, på ungdomsuddannelserne samt på fritidsområdet.

Se programmet her



  • Share Buttons

    Share on FacebookShare on LinkedIn


  • Undervisere


    Imran Rashid er speciallæge i almen medicin og ansat som innovationschef ved Aleris-Hamlet Hospitaler. Han er hjernen bag flere populære sundheds-apps, og han har i mange år undervist i og holdt foredrag om tværkulturel kommunikation i sundhedsvæsenet.

    Imran er forfatter til bogen “SLUK – kunsten at overleve en digital verden”, som udkom i april 2017. I bogen beskriver han, hvordan digitaliseringen konkret påvirker mennesker, og hvordan konstant opmærksomhed på vores telefoner og bearbejdelse af enorme mængder digital information påvirker vores fysiske og mentale sundhed. Samtidig rummer bogen 10 bud til et sundere digitalt liv.

     

    Thomas Pape er stressrådgiver, mentaltræner og ejer af SPINE, som er en stressklinik for studerende. Siden 2005 har Thomas holdt mere end 6.500 samtaler, og han har derigennem massiv erfaring med at støtte studerende i at flytte deres mentale grænser, så de opnår de bedst mulige resultater.

    Thomas har speciale i psykosomatisk fysioterapi, forandringsprocesser og motivation og har tidligere været tilknyttet det danske svømmelandshold, hvor han arbejdede med topatleters forberedelser til store præstationer. Endelig er Thomas forfatter til bøgerne “Studieliv uden stress” og “Træn dig til en god eksamen”.

    Tilmelding

    Ja tak - jeg/vi ønsker at deltage.